اخبار کنکور فرهنگیان | شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان حذف شد؟

دیوان عدالت اداری به تازگی یک مصوبه مهم وزارت آموزش و پرورش را ابطال کرده است.
اخبار کنکور فرهنگیان | شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان حذف شد؟
کد خبر : ۴۱۴۳۴

مدیرکل حقوقی وزارت آموزش و پرورش درباره ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان گفت: در ضوابط دفترچه کنکور امسال، حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان ۲۴ سال تعیین شده و با رأی دیوان عدالت اداری این شرط سن ابطال شده است.

 دیوان عدالت اداری به تازگی یک مصوبه مهم وزارت آموزش و پرورش را ابطال کرده است.

این مصوبه مربوط به شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان است. در جدیدترین مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، داشتن حداکثر ۲۲ سال تمام (در سال ۱۴۰۳)، برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل و توانایی حسن انجام وظایف محوله، تعیین وضعیت نظام وظیفه، نداشتن اعتیاد به هر نوع مواد مخدر و... از جمله مهم‌ترین شرایط عمومی داوطلبان برای ورود به آموزش و پرورش تعیین شد.

دیوان عدالت اداری به تازگی این مصوبه جدید شورای عالی آموزش و پرورش را ابطال کرد و براین اساس شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان حذف شد.

در همین ارتباط منصور اردستانی مدیرکل دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش درباره رأی دیوان عدالت مبنی بر ابطال شرط سن ورود به دانشگاه فرهنگیان به تسنیم گفت: رای دیوان عدالت اداری قطعی است و طبق قانون جدید در رسیدگی، تصمیم‌گیری و اجرای دستگاه‌ها ملاک عمل است.

وی افزود: شورای عالی آموزش و پرورش به تازگی در مصوبه‌ای سن ورود به دانشگاه فرهنگیان را از ۲۴ به ۲۲ سال کاهش داد و این موضوع با رأی اخیر دیوان عدالت اداری ابطال شداکنون در حال آماده شدن هستیم تا در خصوص این رای به استناد ماده ۹۱ قانون دیوان عدالت اداری پیگیری داشته باشیم.

 در ماده ۹۱ قانون دیوان عدالت اداری آمده است: «چنانچه رئیس قوه قضائیه یا رئیس دیوان یا بیست نفر از اعضای هیئت عمومی، هر یک از آرای هیئت عمومی یا آرای قطعی هیئت‌های تخصصی را اشتباه یا مغایر قانون تشخیص دهند، رئیس دیوان موضوع را جهت رسیدگی مجدد به هیئت عمومی ارجاع می‌دهد. در صورتی که هیئت عمومی رأی صادره را اشتباه یا مغایر قانون تشخیص دهد، نسبت به نقض آن و صدور رأی صحیح اقدام می‌کند.»

اردستانی گفت: در آموزش و پرورش معتقدیم در پذیرش دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان آنچه اولویت دارد جنبه دانشجویی است نه بحث استخدام و کارمندی؛ اما بر خلاف دفاعیات و پیگیری‌هایی که در دیوان عدالت اداری داشتیم، رای هیئت عمومی دیوان روند تربیت معلم را نادیده گرفت و سن ورود به دانشگاه فرهنگیان را ابطال کرد.

 مدیرکل دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: با این رأی در پذیرش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان با مشکل مواجه خواهیم شد. با توجه به رویکرد تربیت‌پذیری در دانشگاه شبانه‌روزی فرهنگیان، چگونه می‌توانیم یک فرد حدود ۴۰ ساله را به صورت شبانه‌روزی آموزش دهیم، در این سنین شخصیت افراد شکل می‌گیرد و اعمال ملاحظات و رویکرد‌های تربیتی بر روی آن‌ها دشوار است.

وی ادامه داد: با اجرای رأی دیوان عدالت اداری، سن پذیرش دانشجومعلمان از ۲۰ تا ۴۰ سال خواهد بود در حالیکه دانش‌آموزان با ۱۸ سال سن از مدرسه فارغ‌التحصیل می‌شوند و نمی‌توانند به مدت دو سال پس از فارغ‌التحصیلی متقاضی دانشگاه فرهنگیان شوند در حالیکه عمده داوطلبان دانشگاه، دانش‌آموزان در ۱۸ سالگی هستند.

اردستانی بیان کرد: فردی که بیش از ۳۰ سال سن دارد اگر بخواهد برای بار دوم از دانشگاه فرهنگیان مدرک کارشناسی دریافت کند به لحاظ مقررات ممنوعیت دو بار تحصیل در دانشگاه‌های دولتی برای اخذ مدرک کارشناسی با مشکل مواجه خواهد شد و عجیب است قضات دیوان عدالت اداری در صدور رأی، جامعیت نظر و بحث آثار اجتماعی را مورد توجه نداشتند.

 مدیرکل دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه اگر فردی بخواهد در کنکور ۱۴۰۳ شرکت کند آیا سن ورود به دانشگاه فرهنگیان ملاک است یا حذف شده است؟ گفت: در ضوابط دفترچه کنکور امسال، حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان ۲۴ سال تعیین شده است و با رأی دیوان عدالت اداری این شرط سن ابطال شده است، اما نحوه اقدام را بعد از ابلاغ رسمی رأی به وزارت آموزش و پرورش بررسی و اعلام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: سازمان سنجش هم منتظر است تا به آن‌ها اعلام شود که دفترچه متناسب با رأی دیوان اصلاح خواهد شد، پس از آن سازمان زمینه انتخاب دانشگاه فرهنگیان را برای افرادی که با رأی دیوان محدودیت برای آن‌ها برطرف شده است، فراهم می‌کند.

اردستانی در پایان گفت: با این حال موضوع در دست بررسی است و وزارت آموزش و پرورش از ظرفیت قانونی ماده ۹۱ قانون دیوان عدالت اداری استفاده می‌کند و درباره تصمیمات و اقداماتی که مبتنی بر رأی دیوان عدالت اداری اتخاذ خواهد شد جلسه‌ای در وزارت آموزش و پرورش تشکیل و برنامه‌ریزی لازم انجام و پس از آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تسنیم
مجله زندگی
ارسال نظر